וא"כ בהכרח שכבר היא מסתלקת

For this to take place, it is necessary for [the light] to have been removed

ויוצאת מכלל עולם האצילות

and to have departed from the world of Atzilus,

כנ"ל במשל

as explained above in the analogy.

ולכן השנים שנתנו אדה"ר והאבות לדהע"ה נחסרו ממש משני חייהם

For this reason, the years that Adam and the Patriarchs gave King David were subtracted from their own lives,

כי הם בחי' המשכות אורות עליונים בדרך ירידה גדולה

because this process of drawing down sublime spiritual lights involves a great descent

בדילוג הערך מאצי' לבי"ע

and a drastic transition from Atzilus to Beriah, Yetzirah, and Asiyah.

וכשהם יורדים בבי"ע

When [the lights] descend into Beriah, Yetzirah, and Asiyah,

בהכרח שמסתלקים מאצילות

it is necessary for them to depart from Atzilus

ונחסרים משם

and thus they will be lacking there.

ולכן נק' זה בשם מתנה

From this reason, [this influence] is referred to as a gift,

כמ"ש חיים שאל ממך נתת לו (תלים כ"א ה')

as it is written (Tehillim 21:5): “He asked life from You and You granted it to him.”

כמו הנותן מתנה לחבירו

And just as when a person gives a gift to a friend,

שמשנותנה לחבירו

once he has given it to his friend,

נחסרת אצלו

he himself is lacking it. [Although Avraham, Yaakov, and Yosef endowed David with life,]

והנה יצחק לא נתן לדוד כלום

Yitzchak did not grant him any [of his years].

והטעם לפי שמדרגתו הוא דין

The rationale is that [Yitzchak] is identified with the Attribute of Judgment,

כמ"ש ופחד יצחק הי' לי (בראשית ל"א מ"ב)

as reflected in the verse (Bereishis 31:42): “The fear1 of Yitzchak accompanied me.”

ואין מהצורך לדוד לקבל הארה והשפעה דבחי' דינים אלו ממנו

It was not necessary for David to receive the radiance and the influence of the Attribute of Stern Judgment from him,

כי גם בלא"ה

for [inherently,2 the Sefirah of Malchus is associated with judgment,

הרי דינא דמלכותא דינא

as our Sages state:]3 “The judgments of the king are law.”

כמ"ש מלך במשפט יעמיד ארץ (משלי כ"ט ד')

And it is written (Mishlei 29:4): “A king will establish the land with judgment.”

אלא שיצחק הוא בחי' ב"ד העליון

Yitzchak was identified with the sublime court

ונק' דינא קשי'

where judgment is severe.

ומל' היא ב"ד התחתון

Malchus is identified with the lower court

ונק' דינא רפיא

where judgment is more lenient.

וא"כ הרי אין דוד צריך לקבל כלל מיצחק

Hence, it is not at all necessary for David to receive influence from Yitzchak

שלא יתוספו ויתגדלו הגבורות והדינים

lest the Attribute of Might and Judgment be increased and amplified [in David’s kingship on this material plane].

אלא נהפוך הוא

Instead, the opposite is true.

שצריך לקבל תוס' חסדים

It is necessary for him to receive an added measure of Chessed,

והיינו מאברהם

i.e., [the influence he received] from Avraham. [Now, the number of years with which both Yaakov and Yosef endowed David are mystically significant.]

ויעקב נתן לדוד כ"ח שנה

Yaakov gave David 28 years. [28 is identified with כח, power. Yaakov’s gift thus recalls]

הוא ענין מ"ש במרע"ה יגדל נא כ"ח אד' (במדבר י"ד י"ז)

Moshe’s request (Bamidbar 14:17): “And now, increase the power of A-donai.

שהוא המילוי ומילוי דמילוי של שם אדנ"י

[28 is also associated with] the milui and the milui of the milui of G‑d’s name A-donai,

שעולה כ"ח אותיות

for [the latter] contains 28 letters.4

ובחי' זו נתן יעקב לדוד

This [power] is the quality with which Yaakov endowed David.

והענין

To explain:

כי שם אד' הוא מקור דבי"ע

G‑d’s name A-donai is the source of the worlds of Beriah, Yetzirah, and Asiyah,

ומתלבש בהם להחיותם

and it enclothes itself in them to grant them life.

כי שם אדנות הוא דוקא כשיש עבדים

[The literal meaning of this name is “L‑rd” and] a lord is one who has subjects.5

כמ"ש בזהר דאנת אשתמודע אדון על כולא

Thus the Zohar6 [identifies this name as the quality that enables G‑d to be] “known as the Master of all.”

ופי' מילוי אד' היינו בחי' ההעלם שבו

The milui of the name A-donai refers to the dimension of [the name] that remains hidden,7

מה שאינו יכול להתגלות בבי"ע

that which cannot be revealed in the worlds of Beriah, Yetzirah, and Asiyah

להחיותם ולהיות בבחי' גילוי האדנות והשררה

when giving them life and manifesting His authority and dominance.

אלא נעלם וכמוס הוא בו

Instead, it is hidden and subsumed [within the quality of A-donai itself].

שזה נק' בשם מילוי

This is the implication of the term milui,

עד"מ המילוי של האותיות של התיבה שהם בבחי' העלם והסתר תוך אותן האותיות

that the milui of the letters of a word are hidden within the [word’s revealed] letters.

שהרי זולתו אינו שומע רק מה שיוצא מפיו מפורש שהם גוף האותיות

For another person hears only the actual letters one pronounces.

אבל המילוי שלהם כמוס בתוכן בבחי' העלם

Their milui is subsumed within them in a state of hiddenness.

וכך בחי' אד' הוא הגילוי

Similarly, the name A-donai is the revelation

הנמשך בבי"ע להחיותם

that is drawn down into the worlds of Beriah, Yetzirah, and Asiyah to endow them with life-energy

ע"י מה שהוא אדון עליהם

through manifesting His mastery over them.8

ומלכותו מל' כל עולמים

[This is the inner meaning of] “Your Kingship is Kingship over all worlds”;9

שזהו גופא הוא המחי' אותם

[that G‑d’s sovereignty] is the medium that conveys vitality to them.

אבל פנימית ועצמותו אינו יכול להתגלות בבי"ע

But its inner dimension and essence cannot be revealed in the worlds of Beriah, Yetzirah, and Asiyah,

אלא נעלם וכמוס הוא בו

but instead remain hidden and subsumed within itself.

וזהו ענין המילוי שלו שעולה בגימ' כ"ח

This is the implication of the idea that [the milui of] its milui has 28 letters;

דהיינו כחו ופנימיותו

this refers to its power and inner dimension.10

ולכן מרע"ה כשרצה להמשיך סליחה ומחילה לישראל על חטא העגל אמר

Therefore when Moshe our teacher desired to draw down forgiveness and atonement for the Jewish people for the sin of the Golden Calf, he said:

יגדל נא כח אד'

“And now, increase the strength of A-donai.

שיתגלה בחי' הכח וההעלם של שם אד'

[His intent was] that the [inner] strength and hidden power of the name A-donai, [i.e., its milui,] be revealed

שעי"ז יהי' נושא עון

and thus bring about atonement for sin,

כי הוא מבחי' ארך אפים

for [this hidden dimension stems] from the level of Arich Anpin

שהוא נושא עון

which is associated with atonement.

וזהו ג"כ משרז"ל

This concept is also reflected in our Sages’ statement:

כל העונה איש"ר בכל כחו קורעים לו גז"ד של ע' שנה (ע' שבת קי"ט ב' זח"ג כ' א')

“Whenever one responds ‘Amen, yehei shmei rabba…’ with his full strength (כח), even a seventy-year decree against him will be rent” (see Shabbos 119b; Zohar III, 20a).

פי' בכל כחו של איש"ר

[The term] “his full strength” can be interpreted as referring to the full strength of Amen, yehei shmei rabba…

שיש בו כ"ח אותיות

which has 28 letters.11

וכן מיתגדל עד איש"ר יש ג"כ כ"ח תיבות

Similarly, there are 28 words from the beginning of the Kaddish until [the word olmaya, the conclusion of] Amen, yehei shmei rabba….12

והם בחי' המילוי דאד'

This represents the milui of the name A-donai,

שהוא כח ופנימית דאד'

which constitutes its strength and inner dimension.

(ולכן קורעים לו גז"ד

(Therefore a decree against the person will be rent,

ע"ד הנ"ל במשה)

as explained above with regard to Moshe.)

וזהו ג"כ ענין כ"ח שנה שנתן יעקב לדוד

This also explains the 28 years that Yaakov gave to David.

פי' שהמשיך הארה זו שהיא מילוי אד' ועיקר כחו

[With this gift,] he intended to draw down the ray which is the milui of G‑d’s name A-donai and its fundamental power

להתלבש במדת המל'

and have it enclothed within the Attribute of Malchus

המאירה במלכות דוד

that shined forth in David’s kingship.

כי יעקב הוא בריח התיכון

For Yaakov is identified with the middle bar13

שמבריח מן קצה עליונה דכתר עד קצה התחתונה דמל'

that extends from the highest level, Kesser, until the lowest level, Malchus.

כי הוא בחי' רחמים

For it is identified with mercy,

וע"י רחמנות מעורר מלמעלה מעלה

and through mercy, the highest levels are aroused,

כמ"ש ברחמיך הרבים רחם עלינו

as [indicated by the phrase:]14 “And You in Your abundant mercy, show mercy upon us.”

לכן הוא דוקא שהמשיך בו בחי' כ"ח אותיות דמילוי הנ"ל

Therefore [Yaakov] drew down the 28 letters of the milui [of G‑d’s name A-donai] as explained above.

יוסף נתן לדוד ל"ז שנה

Yosef endowed David with 37 years.

הוא י"ס

[37] reflects the 10 Sefiros:

כי ג"ר נק' ל'

30 is identified with the 3 heads,

לפי שכל א' מהם כלול מעשר

[i.e., the three intellectual qualities] as each one includes [all] 10 [Sefiros];

וז"ת נק' ז'

and the 7 lower [emotional] qualities are identified with the number 7.

וכענין המבואר בזהר בפי' ויהיו שני חיי שרה

This [parallels] the explanation of the verse:15 “And the years of Sarah’s life were [100 years, 20 years, and 7 years]” found in the Zohar.16

מאה שנה בחי' כתר

The 100 years refer to the Attribute of Kesser.

ועשרים שנה או"א

The 20 years refer to the levels of Aba and Imma, [Chochmah and Binah,]

שכל א' כלול מעשר

for they each include all 10 [Sefiros].

ושבע שנים הם ז"ת

And the 7 years refer to the 7 lower attributes, [i.e., the 7 emotional qualities].

וכך הוא ענין ל"ז דיוסף

Similarly, with regard to the 37 years that Yosef [endowed David],

שהג"ר נק' ל'

the 3 heads are identified with 30,

וז"ת הם ז' כמספרן

while the 7 lower qualities are 7 in number.17

אך להבין מהו ענין ג"ר שנתן יוסף לדוד

It is, [however,] necessary to explain [why it was necessary for] Yosef to endow David with the three intellectual qualities.

והלא אדה"ר נתן בו ממדרגתו

For Adam had already endowed him with his attribute,

שהוא בחי' החכמה

which is the quality of Chochmah.

אך הענין

The concept [can be explained as follows:]

כי נת"ל שיש ב' מיני המשכות החכמה במל'

As explained above, there are two levels of influence drawn down from Chochmah to Malchus:

א' היא החכמה עילאה

a) the Sublime Chochmah18

ב' החכמה שבמדות

and b) Chochmah within the emotional qualities

כי הנה החכמה שבמדות היא איך להיות הנהגת העולמות

[e.g.,] the Chochmah within the Attribute [of Chessed, etc., which determines] how the worlds should be directed;

ואיך יהי' המשכת החסד או הדין או הרחמנות

how kindness, judgment, or mercy should be drawn down.

ונק' מוחי' דז"א

This [latter] quality is called the intellectual element of Z’eir Anpin.

אבל החכמה דאצי' בעצמותה היא למעלה מעלה מגדר המדות

The Chochmah of Atzilus itself, [level (a),] is elevated far above the emotional qualities,

ואפי' מהיות מוחי' וטעם למדה

and is [too exalted] even to serve as an intellectual impetus and motivating rationale for an emotional quality,

להנהיג את המדה

i.e., to direct the expression of the emotional quality.

אלא היא בחי' חכמה עצמיות

Instead, it exists as essential wisdom.

כמו עד"מ שיש למטה

We see a parallel on the material plane.

חכמות שאינן נוגעי' למדות

There are intellectual disciplines that are not at all related to the emotional qualities,

כמו חכמת התלמוד ושארי חכמות כו'

for example, the wisdom of the Talmud and other [abstract] sciences,19

וכמ"ש בסידור בפי' מאמר הזהר תלתא דאינון זמינין מקדש שבפ' אמור

as stated in the Siddur [Im Dach]20 in the interpretation of the statement of the Zohar in Parshas Emor:21 “There are three [festivals] designated to be sanctified.”22

ע"ש ביאור ענין קדש מלה בגרמה הוא

See also the explanation of the statement:23 “‘Holy’ — this is an entity set apart.”

והנה בבחי' מל' נמשכים ג"כ מב' מיני חכמה אלו

Both these dimensions of Chochmah are drawn down to Malchus.

יוסף השפיע מבחי' החכמה שבמדות

Yosef draws into Malchus the Chochmah [enclothed] in the emotional qualities, [level (b) mentioned above,]

דהיינו להיות בחי' חכמה במל'

i.e., [the potential] for wisdom within kingship

להנהיג את המלוכה בחכמה

to lead the kingdom with wisdom,

להשפיע לכ"א כפי מזגו ותכונתו

to grant each person [what he requires] according to his temperament and nature,

לא להוסיף ולא לגרוע

to give neither more nor less [than what is required].

וזהו הנק' בחי' חכמה תתאה

This is called the lower Chochmah.

אבל אדה"ר ששרשו מחכמה עילאה

The source of Adam the first man was rooted in the Sublime Chochmah.

השפיע בו עצמיות החכמה

Accordingly, he endowed [David] with the essence of Chochmah

שאינו נוגע למדות כלל

which is not related to the emotional characteristics at all.

ולפי שיוסף הוא השליט על הארץ

Yosef is “the ruler over the land.”24

שהי' מבחי' יסוד ז"א

He is identified with the Attribute of Yesod of Z’eir Anpin,

צדיק עליון

the sublime righteous man,

שהוא עיקר המשפיע במדת המל'

which is the fundamental source of influence for the Attribute of Malchus,

כמ"ש ויוסף כו' הוא המשביר כו' (בראשית מ"ב ו')

as it is written (Bereishis 42:6): “Yosef... is the provider.”

ולכך נתן הוא ביחוד מכל הע"ס לדוד שהוא בחי' מל'

Therefore he specifically was the one who endowed [a dimension of] all the Sefiros to David, who embodied Malchus,

ג"ר וגם ז"ת

— [granting him both] the three intellectual qualities and the seven emotional attributes —

שהן הן ל"ז שנה הנ"ל:

as alluded to in [his endowment of] 37 years.

והנה מכל אורות אלו הנמשכים למעלה במל' דאצי'

All of the lights that are drawn down from the higher spiritual realms to Malchus

מכל בחי' הנ"ל אדם והאבות מכולן

from Adam25 and the Patriarchs26

נמשך בדוד

were drawn down to David.

כי כללות מל' דאצי' האירה במל' דוד

For the totality of Malchus of Atzilus shined forth within David’s kingship,

להיות במלכותו ג"כ ב' מיני חכמה הנ"ל

enabling these two types of Chochmah [to be manifest] within his kingship,

וה"ח דאברהם

as well as the five Attributes of Kindness from Avraham,

וכ"ח אד' דיעקב

the 28 dimensions of A-donai from Yaakov,

וז"ת ע"י יוסף כו'

and the seven emotional qualities from Yosef.

והא ע"ד מ"ש ביהושע

This can be explained in terms of the description of Yehoshua27

איש אשר רוח בו (במדבר כ"ז י"ח)

(Bamidbar 27:18): “A man in whom there is spirit.”

שיכול להלך נגד רוחו של כל או"א

“One who can relate to the spirit of each and every one.”

(ספרי פ' פנחס ק"מ)

[Our Sages] (Sifri, Parshas Pinchas, sec. 140) [interpret this as meaning]:

דהיינו שנמשך בו מבחי' כללות חכמה עליונה

Implied is that he was endowed with influence from the totality of the Sublime Chochmah

שכוללת כל ס"ר דעות של ס"ר נשמות כו'

that includes all the 600,000 perspectives of the 600,000 souls.

וכך בדוד

Similar concepts apply with regard to David.

גם במה שהי' מלך על כל העם

The fact that he was king over the entire people

נמשך ונתלבש ג"כ מבחי' חכמה

is also an outgrowth of the quality of Chochmah,

והיא בחי' כללות החכמה שכולל לכל הדיעות כו'

i.e., the general quality of Chochmah that encompasses all the different perspectives.

משא"כ בכל המלכים

[This does not apply] with regard to all the other kings.

שמה שהיו חכמים

[Although] they were wise,

היינו שנתלבשה בחי' החכמה בניצוץ הפרטי שלהם

their wisdom [came as a result of] Chochmah enclothing itself in their [own] particular [G‑dly] spark,

כפי מה שהוא במזגו ותכונתו

as it existed with its own characteristics and nature.

אבל אין זה נוגע כלל לכל העם

Thus it did not relate to all the people.

וה"ז פרט ולא כלל

It was of a particular and not a general nature.

וד"ל

This is sufficient for a person of understanding.

ולסיבה זו זכה דוד בכתר מלוכה

For this reason, David merited the crown of kingship [for all time],

לפי שהי' מרכבה ממש להמל' כנ"ל

because he was a vehicle for the Attribute of Malchus [in its totality. The above explanations relate to the kings who followed David. Similarly,]

אמנם ענין שאול

Shaul, [who preceded David, was not a vehicle for the Attribute of Malchus.

הוא שהי' מבחי' בינה

Instead,] he was identified with the quality of Binah

שלמעלה מן המל'

which is above Malchus,

וכמ"ש שאול מרחובות הנהר (בראשית ל"ו ל"ז)

as [implied by the verse] (Bereishis 36:37): “Shaul, from the broadening of the river,”28

וידוע דהבינה נק' רחובות הנהר

for as is well known,29 Binah is called “the broadening of the river.”

ולפי שהוא למעלה מן המל'

Since Binah is above Malchus,

לכן לא נתקיימה המלוכה בידו

[Shaul’s] kingship did not endure.30

(וגם לעוצם מעלתו הי'

(Also, because his spiritual level was so high,

הקפידא עליו ביותר

he was assessed very critically

עד שבאחת עלתה לו

to the point that even one [misdeed] was held against him in judgment.31

עדמ"ש וסביביו נשערה מאד (תלים נ' ג'))

Similar [concepts are explained] in the interpretation of the verse {Tehillim 50:3}: “Around Him, it is very turbulent.”)32

אלא ששאל נשאל מבחינתו הגבוה

Shaul was “borrowed” from his exalted rung33

לעולם התחתון

[and brought to] this world

כדי להמציא ענין המלוכה

only to begin the concept of kingship.

לפי שכל התחלות קשות

For, since “all beginnings are difficult,”34

וצ"ל ממקום היותר גבוה

it was necessary [for influence to be drawn down] from a very lofty place,

כידוע בענין חנוכת המזבח

as is well known with regard to the dedication of the altar.

(ע' מצות נר חנוכה ובמש"ש ביאור מצוה ק"ז)

(See Mitzvas Ner Chanukah and the explanation of Mitzvah 107 there.)35

ג) אך עדיין צ"ל מהו שהמשיח ג"כ יהי' מלך

III) Clarification is, however, necessary with regard to the concept that Mashiach will also be a king.

דלפי משנת"ל פ"א

According to the explanations [for the need to appoint a king given] in sec. I,

קשה

a conceptual difficulty arises:

כי בזמן ביאת משיח בב"א יהיו כל בנ"י ת"ח

In the era of Mashiach’s coming, the entire Jewish people will be Torah scholars,

כמ"ש ומלאה הארץ דעה את ה' (ישעי' י"א ט')

as it is written (Yeshayahu 11:9): “And the earth will be filled with the knowledge of G‑d.”

וכתי' ולא ילמדו עוד איש את רעהו (ירמי' ל"א ל"ג)

And it is written (Yirmeyahu 31:33): “A person will not teach his colleague,… [for all will know Me].”

וא"כ למה צריכים למלך

Why then will a king be necessary?

וכן קשה על המצוה שבתורה למנות מלך בישראל

Similarly, there is a difficulty with regard to the very existence of a mitzvah to appoint a king over the Jewish people.

והלא תורה א' לכולנו

Since the same Torah applies to all of us,

וא"כ גם ת"ח נצטוו בכך

this mitzvah must also apply to Torah scholars.

וא"כ קשה לפי משנת"ל פ"א

This is problematic according to the concepts explained in sec. I.

אך הענין

To explain:

דבאמת שייך בחי' מלוכה גם על ת"ח

In truth, there is a dimension of kingship that is also relevant to Torah scholars.

הגם שמשכילים בתורת ה'

Even though they are knowledgeable in G‑d’s Torah

ואינן נצרכים להיות בבחי' ביטול כעבד

and do not need [to be motivated] to become batel as must a servant,

ע"ד הנ"ל פ"א

as explained in sec. I,

אלא שהיא בחי' מלוכה יותר נעלית

nevertheless, a higher dimension of kingship is relevant to them.

והענין

To clarify:

כי התורה היא בחי' בלי גבול

The Torah is unlimited,

וכמאמר ילכו מחיל אל חיל (תלים פ"ד ח')

as [implied by] the verse (Tehillim 84:8): “They shall proceed from strength to strength.”36

שיש בחי' מדריגות אין קץ ותכלית

There are an unlimited number of levels—

הכל בבחי' עילוי אחר עילוי

each one an ascent over the previous one —

באופן השגת התורה

within the comprehension of the Torah.

והנה לע"ל יהי' גילוי אלקות בהשגת פנימי' התורה

In the Ultimate Future, G‑dliness will be revealed through the comprehension of the inner dimensions of the Torah,

והיינו ע"י משיח שהוא ילמוד פנימי' התורה לכל העם

i.e., Mashiach will teach the entire nation the inner dimensions of the Torah

גם מה שהי' כעת בהעלם

— even what is hidden in the present era.

אכן אעפ"כ בודאי הוא בעצמו יכיר יותר

Needless to say, [Mashiach] will certainly know more than any of the people.

כי לא כל מה שמשיג בעצמו יכול לגלות וללמד לכל העם

For not everything that he himself comprehends will he be able to reveal and teach to the entire nation,

כי לא יוכלו להשיג

because they will be incapable of understanding it.

והנה מחמת בחי' זו נק' מלך

Due to this quality,37 he will be called a king.

דכמו ענין המלוכה שלמטה הוא רק בחי' הביטול

For in the mortal realm, the [subject-]king relationship is defined only by bittul:

היינו מה שהוא למעלה מהגבלת שכלו

[making a commitment that is] above the limits of one’s mind.

כי לדבר שמתיישב בשכלו בטוב טעם ודעת אין צריך ע"ז לפקודת המלך

For when something is thoroughly comprehended by one’s mind, there is no need for an order from the king:

שהרי גם בלא מצותו נכון הדבר מצד עצמו וטוב הוא בעיניו

even without [the king’s] command, one considers the matter proper and correct.38

אלא הפקודה הוא רק על דבר שהוא נגד שכלו

An order is necessary only when a matter runs contrary to one’s intellect

והוא פלאי ממנו

and he considers it astonishing.

שאעפ"כ מצד הפקודה והגזירה

Nevertheless, because of [the king’s] order and decree,

מוכרח לקיים אותה

he is required to carry it out.

ומבטל רצונו לרצון המלך

He nullifies his will to the king’s will,

כי אינו יודע לב המלך (וטעמו הכמוס)

because [he appreciates that] he does not comprehend the hidden rationale in the king’s inner heart.

וה"ז בחי' ביטול לגבי למעלה מן החכמה שלו

This is an expression of bittul to a level above his wisdom.

שאע"פ שאינו מתיישב בשכלו

Although the matter is not grasped within his mind thoroughly,

שומע לגזירת המלך

he heeds the king’s decree,

שאצלו נכון הוא ויש לו טוב טעם

[confident that] the king [comprehends why] it is correct and he has a satisfactory explanation.

ועד"ז יובן ג"כ בענין התורה

Similar concepts apply with regard to the Torah,

שיש בה מצות וחוקים

which contains both mitzvos and chukim.39

המצות הם המושגים

[The rationale for] the mitzvos can be comprehended,

כמו ציצית ותפילין

e.g., [those of] tzitzis and tefillin.

והחוקים הם

The chukim, by contrast, [transcend intellectual comprehension],

כמו פרה אדומה ושעטנז

like [the laws of] the Red Heifer or shaatnez.

שצמר ופשתים כל חד לחודי' שרי

[In the latter instance,] both wool and linen alone are permitted,

וכן כל א' מהם עם משי

as is each one of them when combined with silk.

רק צמר ופשתים יחדיו לא תלבש כו'

It is only a combination of these two fabrics that is forbidden to be worn.

והנה טעמי תורה יתגלו לע"ל ע"י המשיח

In the Ultimate Future, Mashiach will reveal the motivating principles [for] the Torah’s [commandments].

אכן לו בעצמו יתגלה הרבה יותר לאין קץ ותכלית

He himself, however, will receive an infinitely greater revelation

ממה שיוכל הוא לגלות לעם

than what he will be able to communicate to the nation,

וכמ"ש בו הנה ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאד (ישעי' נ"ב י"ג)

as it is written (Yeshayahu 52:13): “Behold, My servant will become wise. He will become exalted, will be raised high and become exceedingly lofty.”

והם ה' עליות

[The verse refers to] five levels.40

ישכיל מאברהם כו'

“He will become wise,” [indicates that he will surpass] Avraham….41

וגבה מאד אותיות אדם

The term מאד (meod) [in the phrase “exceedingly lofty”] shares the letters of the name אדם (Adam),42

שיהי' למעלה גם מאדה"ר

i.e., [Mashiach’s understanding] will surpass that of Adam the first man

שהוא ח"ע

who is identified with Sublime Chochmah,

כי למשיח יתגלה יותר

for Mashiach will receive a greater revelation.

ולכן יהי' משיח ג"כ מלך על ישראל

Therefore, Mashiach will serve as a king over the Jewish people

הגם שיהיו אז כולם במדריגת ת"ח

even though they will all be Torah scholars,

עד שגם טעמי התורה יתגלה להם

and the motivating principles [for] the Torah’s [commandments] will be revealed to them.

מ"מ הרי לא כל מה שיתגלה למשיח יתגלה להם

Nevertheless, not everything that will be revealed to Mashiach will be revealed to them.

אלא יהא בחי' מקיף עליהם

Instead, [this deeper understanding] will serve as an encompassing light above them.

ומצד זה נק' בשם מלך עליהם

Due to this [encompassing light], [Mashiach] will be called a king over them,

שהמלוכה היא מה שלמעלה מן השכל של המקבל

for kingship involves [a dimension that] transcends the understanding of the recipient.43

ועפ"י הקבלה הוא כך

According to the Kabbalah, the concept can be explained as follows:

כי הנבראים דבי"ע יש עליהם מלך תתאה

The created beings of the worlds of Beriah, Yetzirah, and Asiyah have a “lower king”:

מל' דאצילות

Malchus of Atzilus

שנעשה עתיק לבריאה

which becomes like Atik44 to the world of Beriah.

והיינו בחי' עתיק הוא מה שלמעלה מהשכל

The term Atik refers to a level above understanding,

מלשון המעתיק הרים (איוב ט' ה')

as alluded to in the phrase (Iyov 9:5): “He who removes (hama’etik) mountains.”

שנעתק ונבדל מן השגת הנבראים שבג' עולמות בי"ע

[This level] is removed and separate from the comprehension of the created beings of the three worlds of Beriah, Yetzirah, and Asiyah.

אלא הוא בבחי' מקיף עליהם

It serves as an encompassing light for them.

כמשל גזירת המלך על העבד

[In this way, it is] comparable to the decree of a king for a subject. [To accept such a decree,]

שהעבד מבטל רצונו

a subject must negate his own will,

כי הוא למעלה מהשגתו כו'

because [the king’s decree] transcends his comprehension.

ונק' זה בשם מל' דאצי' על בי"ע

Therefore, with regard to [the worlds of] Beriah, Yetzirah, and Asiyah, [such an approach] is identified with Malchus of Atzilus.

אבל לגבי הנשמות דאצי' הנק' אחים לזו"נ

With regard to the souls of Atzilus who are called “brothers” of Z’eir Anpin and Nukva,45

אין זה בחי' מקיף

[Malchus of Atzilus] is not an encompassing light

והעלם כלל

or concealed at all.

שהרי נק' אחים ממש

For they are actually called brothers [— i.e., on an equivalent spiritual plane —]

להספי' כנ"ל

to these Sefiros, as explained above.

ומ"מ הרי גם עליהם יש בחי' מקיף

Nevertheless, there is also a level that serves as an encompassing light for [these souls],

והוא מה שמל' דא"ק נעשה עתיק לאצילות

i.e., Malchus of Adam Kadmon, which serves as Atik to Atzilus.

פי' עתיק דאצי' מה שמתנשא מימות עולם

The term Atik of Atzilus implies that it is removed and separate from “the days of the earth,”

הם יומי' עילאי' שהם מדות דאצי'

the latter term referring to the “sublime days,” the emotional Attributes of Atzilus.

ונעתק ונבדל מהם והגבה מאד נעלה מהשגתם

Detached and removed from them, exalted far above their comprehension,

הוא בחי' המל' דא"ק על אצילות

is the rung of Malchus of Adam Kadmon in relation to Atzilus.

ושם יהי' שרש המשיח

The source of Mashiach will be from the level of [Malchus of Adam Kadmon].

וזהו וגבה מא"ד שנאמר בו

This is alluded to by the phrase “exceedingly lofty” that is stated in relation to him. [Like David, Mashiach must be granted life,]

ועליו נאמר

as it is stated concerning him

חיים שאל ממך נתתה לו (תלים כ"א ה')

(Tehillim 21:5): “He asked for life from You and You granted it to him.”

ולא כמו בדוד

[Nevertheless, Mashiach’s level will] differ from that of David,

שהי' ממל' דאצי'

who is identified with Malchus of Atzilus

שקבל חיים מאדה"ר והאבות

and who received life from Adam the first man and the Patriarchs

שהם הספי' דאצילות

who are identified with Sefiros within Atzilus,

כנ"ל פ"ב

as explained in sec. 2.

משא"כ במשיח

With regard to [the source of] Mashiach’s [life],

נתת אתה

[we apply the phrase] “You granted it,”

הא"ס בעצמו

i.e., You — G‑d’s essence.

ומצד זה יהי' בחי' מלך על ישראל

Therefore [Mashiach] will be king over Israel,

הגם שיהיו ת"ח

even though they will be Torah scholars

והגם שיתגלו טעמי מצות

and even though the motivating principles for the mitzvos will be revealed [at that time].

אבל לא כל מה שיתגלה לו

Nevertheless, [people at large] will not be granted all the revelations granted to him.

ולכן נק' רב ומלך

Therefore he will be called both a teacher and a king.

מפני מה שיגלה טעמי מצות בהשגה לישראל

Because he will reveal the motivating rationales for the mitzvos to the Jewish people [in a manner which] they will comprehend,

יהי' נק' רב

he will be called a teacher.

ומפני מה שישאר בבחי' מקיף עליהם

And because [there will] remain a quality [above their comprehension] that [will serve] as an encompassing light,

נק' מלך

he will be called a king.

ועד"ז יובן ג"כ עוד ענין

In a similar way, we can understand another concept:

מל' דא"ס כתר לא"ק כו'

how the Malchus of Ein Sof serves as Kesser to Adam Kadmon.

והמ"י:

Those who understand will comprehend.