(רצ"ה)

[Sefer HaChinuch,] (Mitzvah 295):

שלא לעשות דבר שיתחלל בו שם שמים, שנאמר ולא תחללו את שם קדשי (ויקרא כ"ב ל"ב)

Not to do anything that will cause the desecration of G‑d’s name, as it is written (Vayikra 22:32): “And you shall not desecrate My holy name.”

וענין חלול השם הוא הפך קדוש השם שנצטוינו בו שקדם ביאורו

The concept of the desecration of G‑d’s name is the opposite of that of the sanctification of G‑d’s name, which we have explained previously….

והעון הזה יחלק לג' חלקים כו' עכ"ל הרמב"ם ל"ת סי' ס"ג

This transgression is divided into three categories:… (Rambam, Sefer HaMitzvos, negative mitzvah 63).

יעויין דבריו בחינוך שם

See also the citation of [Rambam’s] statements in the Sefer HaChinuch, loc. cit.

הנה ידוע דאא"ס ב"ה הי' ממלא כל החלל שעתה בו העולמות

As is well known,1 [before the first tzimtzum, G‑d’s] infinite light filled the entire cavity in which the worlds are now found.

אח"כ כשעלה ברצונו לברוא העולם צמצם א"ע ונעשה חלל ומקום פנוי

Afterwards, when it arose in His will to create [our] world, He contracted Himself, bringing into being a cavity and an empty space.

ואח"כ המשיך קו וחוט מאורו שלמעלה מהחלל לתוך החלל

Subsequently, He drew down into the midst of the cavity a vector (kav) and strand from His light that transcends the cavity.

ומן הקו הזה שרש כל האורות

The source for all of the oros (“lights”) [emanates]2 from this vector [of light],

ומן החלל והרשימו שרש הכלים כו',

and from the cavity and the vestige [(reshimah) of the original Divine light comes] the source for all of the keilim (“vessels”).

ופי' צמצום זה אינו הסתלקות גמור ח"ו

To explain: This tzimtzum does not involve a complete removal [of all the Divine light], Heaven forbid.

אלא שלא יאיר בגילוי

Instead, [G‑d’s] intent is that this light will not shine in a revealed manner,

רק בבחי' מקיף

but rather as an encompassing light.

והוא ענין סוכ"ע

This refers to the dimension of light which is sovev kol almin.

הנק' קדש כמש"ל במצות קדה"ש

It is called holy, as explained in the mitzvah of Kiddush HaShem.3

והקו המאיר בגילוי הוא שרש ענין ממכ"ע

The kav of Divine light which shines in a revealed manner is the source for the Divine life-energy that is memale kol almin.

וכבר נת' זה היטב במ"א.

These concepts have already been explained thoroughly in another source.4

והנה ההמשכה זו של הקו הוא בחי' שם הוי'

Drawing down this kav of Divine light gives expression to [G‑d’s] name Havayah,

דהיינו צמצום והתפשטות והמשכה כו'

for it [follows the motifs of] contraction, outward expression, and communication of influence,

שז"ס היו"ד והה"י והוי"ו כמ"ש ג"כ במ"א

which are the mystic secrets associated with the letters Yud, Hei, and Vav [respectively].5

וה' אחרונה היא בחי' מקבל ההמשכה כו'

The final Hei refers to receiving that influence.

וכל הרמ"ח מ"ע נקראים מצות הוי'

All of the 248 positive commandments are called “the mitzvos of Havayah,”

שהם תלוים בש' הוי'

i.e., they are dependent on the name Havayah,

להמשיך בו אא"ס מבחי' עצמותו ית' שלמעלה מעלה מן הקו וחוט

[and they serve as channels] to draw down the infinite light from [G‑d’s] essence that transcends the kav and strand of Divine light [that illuminates our existence].

והוא סוד האור שלפני הקו

This relates to the mystic secret of the [original] light that exists before the kav.

וכללות הענין שאא"ס ב"ה שהוא למעלה מעלה מן החכמה וההשגה יאיר ויתגלה בחכמה כו' וכנ"ל,

In general, the intent is, as explained above,6 that [G‑d’s] infinite light which transcends Chochmah and understanding should shine and be revealed within Chochmah.7

ולזאת עכ"פ צריך ליזהר שלא לחלל שם שמים

Accordingly, one must take care at least not to desecrate G‑d’s name,

דהיינו שלא לגרום דבר שמונע התגלות אלקות

i.e., [that one’s actions] not cause an impediment to the revelation of G‑dliness.8

שבעשותו זה ח"ו הרי מלבד שלא המשיך גילוי אא"ס הסוכ"ע

For by doing that, Heaven forbid, [firstly, he will] not draw down the revelation of [G‑d’s] infinite light which is sovev kol almin

להיות מאיר בממכ"ע ע"י מצות קדה"ש,

and have it shine in a manner of memale kol almin through the mitzvah of Kiddush HaShem.

ובביטולו אותה הרי גם ההארה דממכ"ע שז"ס הקו כנ"ל גרם ג"כ להסתלק מן הכלים

[In addition,] by nullifying [this mitzvah,] one causes the ray that shines in a manner of memale kol almin, which is the mystic secret of the light of the kav described above, to withdraw from the keilim.

כי ע"י העוונות ההם גרם מיאוס הכלים מלהיות בחי' השראת דממכ"ע בהם

For these sins cause the keilim to become abhorrent [and unsuitable] for the ray that shines in a manner of memale kol almin to rest within them.

וכדכתיב עוונותיכם היו מבדילים (ישעי' נ"ט ב')

In this vein, it is written (Yeshayahu 59:2): “Your sins separate,”

ומפרידים בשם הוי'

i.e., they create a separation within the name Havayah itself,

י"ה מו"ה

[setting the letters] Yud-Hei apart from the letters Vav-Hei.

ועשו עי"ז חלל ריקני מבלתי הגלות נגלות גם בחי' ממכ"ע שהוא הקו שנמשך לתוך החלל

This creates an empty space in which even [the ray] that shines in a manner of memale kol almin, i.e., the kav that is drawn down into the cavity, cannot be revealed.

וממילא שא"א להיות גלוי אא"ס הסוכ"ע

And as a result, it is impossible for the light that is sovev to be revealed,

כי הרי הסובב מאיר בממלא

for the light that is sovev should shine within that which is memale.9

וזה שמקדים הלאו דלא תחללו שם קדשי

Therefore [the Torah] first mentions the prohibition not to desecrate G‑d’s name,

שלא לעשות דבר המפריד בשם הוי' דממכ"ע

i.e., not to create a separation in G‑d’s name Havayah that shines in a manner of memale kol almin,

שהוא כלי לגלוי הסוכ"ע

for it is a channel for the revelation that is sovev kol almin.

אזי יכול להיות אח"כ ונקדשתי בתוך בנ"י

[Once the potential for such separation is negated, then] it is possible that “I will be sanctified in the midst of the Children of Israel,”

ע"י הטוב דמעשה המצות שממשיכים גילוי הסובב למטה

i.e., that through the good generated by the observance of the mitzvos, we can draw down the revelation of G‑d’s light that is sovev, here, on the physical plane.

כמו שאנו אומרי' בברכה שלפני המצוה אשר קדשנו במצותיו כו'

This is reflected in the blessings we recite before the observance of the mitzvos. [In these blessings, we praise G‑d with the words:] Who “sanctified us with His mitzvos.”10

וכ"ש ע"י קדה"ש וכמשנת"ל:

Certainly, this applies with regard to the mitzvah of Kiddush HaShem as explained above.